suka suki aje

WELCOME !!! follow me & leave ur comments.. ;)

Saturday, August 20, 2011

Ape Kenangan Manis Aku?

 Ari ini aku ditanya sahabat tentang kenangan manis aku smase kecil..Aku terkesima...Terfikir sejenak aku,kemudiannya..Lalu kotak fikiran diterjah soalan.."Pernahkah aku mempunyai kenangan manis??" Kenangan bsame keluarga,teman sepermainan..bersame mereka yg berada dalam kotak kehidupan aku...

 Lalu aku cuba mengimbau kenangan yg aku sendiri tak pasti kewujudan nya...Namun hampa...kosong,hati bagai dibisik perli..."Janganlah kau cuba mengingati sesuatu yg tidak pernah wujud dlm hidupmu" Ketika itu,betapa kosong nya hidup ini aku rase kn..Adekah aku sememangnya tak mempunyai kenangan manis itu? Atau aku sendiri yg telah merelakan kenangan itu terhapus jauh dari pusat memori?

 Perlukah aku membiarkan kenangan itu terhapus,hanya kerana situasi kehidupan yg aku jalani kini? Ya,aku mengaku..aku seorang yg hipokrit,ego..tidak dapat menerima cara kehidupan aku yg dlu...Hubungan aku dengan mereka pun tak seakrab mana.."Tetapi,bukan itu semua kah yg menjadikan aku seperti hari ini?" Aku terkesima lagi...susah untuk aku menjawab persoalan dari jiwa aku sndiri...Takkan aku biarkan persoalan seorang sahabat tanpa sebarang jawapan..

 Album gambar ku capai..dengan harapan kenangan yg cuba aku kuburkan itu,menjelma kembali..Satu persatu halaman ku belek..tersenyum kjap tgk pic aku mase kecik..mmg kiut..*hahahaha Opss..sempat lak puji diri sdri.. Dasar tak tau malu.. =P  Tiba2 mata aku tertumpu pada 1 pic ni..Pic aku bersama adik2..& kalo x salah aku,pic ni diambil ketika aku berusia 9 tahun..


 Terdetik dlm pikiran,singkat nya sluar aku...Mase kecik mmg parent aku x mampu nak penuhi napsu kami 1o adik beradik utk beli baju baru..Ape yg ade tu dipakai sehingga tak boleh dipakai..Klo koyak,jahit..Koyak lagi,jahit lagi..Mmg bgitu lah slalu nya..Kekdg dapat baju bundle dari saudara mara pn dah hepi sesgt..Berebut rebut..Betapa susah nya hidup kitorg dulu.

 Kemudian ak sedar,mungkin kerana ini aku cuba utk melupakan masa silam aku...Kenangan manis? Mungkin tertimbus di bawah longgokkan kenangan pahit..Aku cuba terokai lagi,apekah kenangan manis aku bsame kluarga..Takkan la xde langsung?  Nak sedap kan hati sendiri,aku pilih la kenangan ni (dlm kategori kenangan manis) bile aku balik kg di raub utk beraye..aku bsame adik & spupu sepakat jelajah 1 kg.Hasil nye,duit raya tahun tu aku dapat dlm rm2oo tmasuk sumbangan dari pakcik2 & makcik2 aku jugak lah..dgn duit tu dpt la aku beli sepasang kasut sekolah jname Bata yg ade line merah tu & kereta polis mainan yg gune bateri tu..Nak beli yg remote kontrol,mahal sgt..


 Kenangan bersame teman sepermainan lak,of course ar time main baling guli,sepak getah,susun tin,etc.Walaupun aku ngan dorg dah tak mesra mcm dulu sekrg nih,malah ade yg dh jd musuh kenangan ni arr yg aku ingt sekali..xleh lupe kot..sbb aku lah Raja Guli kat tempat aku..kire nye,bab2 guli ni aku mmg hebat arr...sesape yg nk bli guli mesti cari aku..sbb aku jual murah Seposen 7 bijik..kaya jap time demam guli tu..hihi~



 Aku rase,tu je arr kenangan manis yg aku still boleh ingat..sbb aku tau,aku mmg hampir2 takde kenangan manis..kenangan pahit lg bnyk..so,skrg aku nekad.Aku nak cari kebahagiaan aku sendiri..Aku nk ubah idop aku.Aku tak nak ape yg aku lalui dulu,anak2 aku nanti akan lalui mende yg same..Harap2 impian aku ni diperkenankan Allah..Insyaallah..Amin..

 Ape2 pn,aku masih mengharap dpt mengingati kenangan paling manis mase kecik dulu..walaupun dlm ati dok berbisik,"jgnlah kau cuba untuk mengingati sesuatu yg tidak wujud." Pada korg yg sudi baca ni thanks arr..Kepada SAHABAT ku pula,maaf andai aku tak dapat memberikan jawapan yg memuaskan...Salam. 

3 comments:

  1. Gud... Kisah lampau yang akan sentiasa memberi inspirasi untuk kita menghadapi atau meneruskan perjalanan hidup seorang insan...

    ReplyDelete
  2. Running Wild: setuju..tetapi,kekadang kisah lampau juga boleh melunturkn semangat diri..

    kim heeruul: thanks.. :)

    ReplyDelete