suka suki aje

WELCOME !!! follow me & leave ur comments.. ;)

Saturday, September 24, 2011

MININOVELA : Dendam Semalam Part 1

Dendam Semalam
TERLAKARNYA DENDAM ITU.. 

KHAMIS, 21 FEB 1991

Malam itu,lantai bumi sebuah kampong yg agak jauh d pedalaman dibasahi hujan renyai..saat itu yg kedengaran hanyalah suara2 sumbang kaum kerabat katak pisang mengalunkan lagu..terselit jua bunyian sang cengkerik,seperti nya x mau mengalah dgn irama koloni katak itu..sesekali keangkuhan guruh menggegarkan ruang angkasa..
Di atas puncak bukit hujung kg itu,tersergam indah sebuah rumah agam warisan temurun keluarga hartawan al yahya zulkarnain iskandar shah.di sudut ruang mkn itu,kelihatan sepasang suami isteri menjamu selera.mereka ialah che Mariam al yahya & suami nya Mansur z. al qudsi.riak wajah yg ceria menampakkan mereka sdang melalui saat2 indah alam rumahtangga..sesekali gelagat mereka itu dsambut senyuman cik ros,pembantu rumah mereka yg setia melayan tuan & puan nya itu..

che Mariam al yahya.pewaris sgala harta ayahnya,al yahya zulkarnain iskandar shah.seorang isteri yg sopan & taat kpade suami
Mansur z. al qudsi,kacak & tampan kerane susuk.bekas playboya kampung dusun.suami kpd mariam..muda 10 taun dari isterinya.
‘ros,ada Imran beritahu kau bila dia akan pulang? ‘  Tanya Mariam kpd pembantu nya itu ttg Imran,tukang kebun kesygan arwah ayahnya,al yahya zulkarnain iskandar shah.

‘oh ya,dia ada menghantar telegram 2 hari sudah..kata nya,akan pulang setelah urusan keluarga nya selesai..paling lewat pn,mggu depan dia akn pulang puan..’ jwb ros..

‘knapa mar btanyakan ttg Imran?’celah Mansur yg sedari td mnikmati hidangan.. 
  
‘pokok2 d luar tu dah hampir mati bang..itu belum lg dgn rumput2 nya..mkin tggi..mar takot taman bunga mar tu jd tempat kediaman binatang berbisa pula’terang Mariam..

‘hmm..x habis2 dgn pokok bunga awk tu..awk x payah la risau psl tu lg..ros kan ada,dia boleh uruskan...lagi pula,awak xkan fikirkan pasal tu lg lpas ni..’luah Mansur dgn sinis..

Keletah suaminya itu mbuatkan Mariam seakan pelik & tertanya2..terpacul lah kata dr mulut nya..’aii..lain mcm ja bunyi nya bang..knapa abg bkata bgitu?
‘tu..baby yg dlm kandungan awk tu..kan tuggu masa ja nk lahir..nanti klo dah lahir,abg pasti mar xkan hirau kn dah pokok2 bunga mar tu..haha’jawab Mansur dsusuli gelak kecil.

‘jahat abg ni tau..weekk’gurau Mariam sambil menjelirkan lidah..

‘uweeekk’tetiba ros berase loya sambil tangannya di dada,mata memandang ke atas...pasangan suami isteri itu kemudian saling berpandangan..terdetik di hati mereka,berani jugak ros menganjeng mereka.. 

cik ros,pembantu rumah mereka.walaupon telah dimamah usia,cik ros masih blom menikah,lantaran cintanya tidak dilayan..
  ‘maaf kak mar,tuan mansur..sy kurg sihat..tekak trasa loya..mungkin slh mkn..’terang ros setelah mlihat reaksi majikan nya itu.

‘Xpe lah ros..lepas awak hantar pggn mangkuk ni ke dapur,pergi ke bilik dan rehat ya..pggn mangkuk ni smua awk basuh esok ja..’tutur lembut Mariam smbil dbalas senyuman oleh ros.

syg benar Mariam kpd pembantu nya itu...masakan tidak,sedari kecil lg mereka bersama.dia lah teman sepermainan,suka duka smsa kecil.. walaupon ros hanyalah anak kpd pengasuhnya semasa kecil dahulu..begitu jugalah dgn Imran,anak kampong malang yg kehilangan ibu bapa nya.nk harapkan saudara terdekat imran,mereka juga daif tidak mampu membesarkannya.kerana kasihankan nasibnya,arwah ayah nya al yahya zulkarnain iskandar shah sedia membesarkan nya.malah,telah dianggapnya ros dan Imran itu sbg keluarganya sdri...

PANGG! PANGGG!! Petir sabung menyabung di langit..membuatkan perbualan mereka terhenti di situ..ros pn berlalu ke sinki dapur mnghantar pggn mangkuk kotor itu.dbuangnya sisa2 mknan ke dlm sebuah tong yg berplastik..agar senang dia membasuhnya esok..tiba2..
  
‘PRAPP! PRAPP!!’ Amat jelas bunyi itu..sepertinya bunyi derapan tapak kaki yg terpijak ranting..kemudian ros ternampak byg lembaga mlintas melalui tingkap kaca dapur.seperti ada sesuatu yg tidak kena,fikirnya.lantas ros meluru ke ruang tamu di tingkat atas rumah itu utk menlaporkn kpd majikan nya..memang sudah menjadi kebiasaan,majikan nya itu akan beristirehat di ruang tamu tingkat atas setelah selesai menjamu selera.
  
‘tuan mansur..ktika sy sdng menyusun pggn mgkuk ke dlm sinki td,sy terdgr bunyi seakan org berjalan..malah sy juga ternampak lembaga mlalui tingkap dapur..sy takot,kak mar..tuan mansur..’ ujar ros terketar ketar.jelas terpancar kepucatan d wajahnya itu.
  
‘kamu pasti ros? abg,apa yg harus kita buat ni? Mar takut..’luah Mariam risau..

‘Mar dan ros tggu d sini..biar abg tgk keadaan d luar..mn lah tau kalau2 ada org yg nk tumpang berteduh dr kne hujan ke..ros tlg tgkkn cik puan.pergi masuk bilik utama dan kunci pintu dr dlm..jgn buka sehingga sy suruh..’ujar nya.seraya itu ros anggukkn kpale tnda stuju..

 ‘abg, mar ikut abg ya?’ rayu wanita yg sarat mgandung itu.

‘jgn! Mar tggu abg d bilik..ros,bawa cik puan kau skrg’ Mansur tggikn suara..seraya itu,ros pn menarik tangan Mariam menuju ke bilik..wlpn berat langkah nya utk ke bilik,Mariam tetap akur dgn perintah suaminya..sesampai je d bilik,ros pn menguncikan pintu seperti yg diarahkn..dlm keadaan mereka yg cemas itu,tiba2..

Bersambung...

Apakah yg terjadi seterusnya? Ketahuinya dlm episode akan datang MININOVELA : Dendam Semalam Part 2 

  *semua gambar adalah skadar utk hiasan saje..xde kne mgena ngn watak dlm cite

4 comments:

  1. ko tulis sendiri ke ni? cam best je..

    ReplyDelete
  2. zul fattah: idea sdri arr..best or x terpulang pd pndgn msing2..hehe

    ReplyDelete